Pandemia COVID-19 a accelerat procesele de digitalizare și a făcut ca acestea să fie esențiale pentru ca multe companii să continue să funcționeze în această perioadă dificilă. Digitizarea a afectat și serviciul de sănătate. S-a dovedit, că multe soluții tehnologice nu sunt doar eficiente, dar în primul rând sigure pentru pacienți. Unul dintre cele mai importante instrumente este semnătura electronică, care este o soluție perfectă pentru unitățile medicale moderne. O astfel de soluție funcționează deja în multe țări din întreaga lume, inclusiv în Polonia.
Reducerea la minim a documentației pe suport de hârtie, ori de câte ori este posibil și rezonabil, este o tendință care a luat amploare în timpul pandemiei și care, cu siguranță, va rămâne. Serviciul de sănătate polonez a trecut deja la documentația digitală, după cum o demonstrează instrumente precum contul de pacient pe internet, unde sunt disponibile, printre altele, rețetele electronice. Potrivit Centrului guvernamental de e-Sănătate, un total de 3,5 milioane de polonezi le-au activat deja până în noiembrie 2020. Procesul de digitalizare a serviciilor medicale este favorizat nu doar de circumstanțele legate de pandemie, ci și de reglementările relevante – merită amintit faptul, că biletele de trimitere electronice au devenit obligatorii în Polonia începând cu 8 ianuarie anul curent. Fondul Național de Sănătate a observat că numai în prima lună de emitere a biletelor de trimitere electronice, medicii au emis aproape 2,5 milioane de trimiteri electronice pentru consultații și examinări! Un număr tot mai mare de clinici și unități medicale renunță la documentația pe hârtie pentru a trece la documentația electronică, ceea ce are un impact puternic asupra întregii piețe de sănătate. Acesta este momentul potrivit pentru a introduce semnătura electronică pe scară mai largă în unitățile medicale.
Digitalizarea serviciilor pentru pacienți reprezintă viitorul instituțiilor medicale
Odată cu pandemia, spitalele și clinicile au responsabilități formale mult mai mari, deoarece trebuie să intervieveze fiecare pacient și să colecteze declarații semnate că nu au COVID-19 și că nu au avut contacte anterioare cu o persoană infectată. În aceste circumstanțe, semnătura de mână pe hârtie, prezintă riscul de răspândire a virusului. Semnarea documentelor în format digital este cu siguranță o soluție mai sigură. Serviciul de semnătură electronică a fost deja implementat la Ministerul Sănătăţii în urmă cu doi ani de către Infinite IT Solutions. Cum arată acest lucru în practică? Fiecare document poate fi descărcat direct pe o tabletă și poate fi semnat digital cu un stylus asemănător unui stilou sau poate fi semnat prin intermediul unei platforme web speciale. Semnarea electronică a documentelor este utilă pentru a colecta consimțământul pacienților sau pentru a completa formulare și a le stoca ulterior în siguranță. După cum știți, datele privind sănătatea – conform regulamentului RGPD introdus în 2018 – sunt informații sensibile. Gestionarea acestora pe suport de hârtie s-a dovedit a fi greoaie și consumatoare de timp, iar riscul ca acestea să fie pierdute, distruse sau suspectate de persoane neautorizate a crescut. Din aceste motive, trecerea la semnăturile digitale de către unitățile medicale nu este atât necesară, cât mai degrabă inevitabilă.
Gestionarea electronică a documentației medicale este viitorul medicinii. Situația epidemiologică actuală accelerează procesele de digitalizare în acest sector și determină, de asemenea, entitățile medicale individuale să recunoască beneficiile trecerii la semnătura electronică.
– consideră Piotr Wietrzycki de la compania Infinite IT Solutions
Un exemplu excelent de clinică medicală în care utilizarea semnăturii digitale – biometrice a fost implementată cu succes este Centrul Medical PZU de Sănătate din Varșovia Chmielna. Compania Infinite IT Solutions, care oferă soluții tehnologice pentru afaceri, a sprijinit clinica în procesul de digitalizare. În prezent, pacienții din această unitate furnizează semnăturile necesare pe o tabletă în timpul primei vizite, care sunt echivalente cu cele de pe hârtie. Pacienții care utilizează rețeaua extinsă de unități proprii ale PZU Sănătate au acces ușor la rezultatele examinărilor, biletele de trimitere medicale sau rețetele electronice. Atunci când își fac o programare prin intermediul portalului PZU-ul meu, aceștia pot atașa documentele necesare pentru a fi discutate în timpul consultației în regim de internare sau de telemedicină.
Mai puțină documentație pe hârtie, mai mult timp pentru pacient
Problema tuturor profesioniştilor din domeniul sănătății – atât a asistenţilor medicali, cât şi a medicilor – este completarea și gestionarea unor cantități uriașe de documente pe hârtie care consumă foarte mult timp. Prin urmare, semnătura digitală poate fi recomandată cu succes nu numai spitalelor și clinicilor, ci și tuturor celorlalte facilități medicale în care sunt colectate formulare și acordurile pacientului de a efectua proceduri, operații sau alte servicii de sănătate. Astfel de documente pot fi semnate digital – sunt salvate pe o platformă specială, în cloud, trimise la o adresă de e-mail specificată și la arhiva electronică a instituției. Un aspect important este, că o serie de elemente de securitate fac imposibilă falsificarea. În ce mod? În timpul procesului de semnare, dispozitivul înregistrează caracteristicile biometrice, cum ar fi dinamica scrierii, forța de presiune și coordonatele, în mod individual pentru fiecare persoană. Toți acești parametri sunt salvați și atașați la document sub formă de metadate. Dosarele electronice nu reprezintă doar o modalitate convenabilă de acces la istoricul medical, ci și o modalitate de a proteja mediul înconjurător în spiritul paperless. În cele din urmă, pacientul este cel care beneficiază – toate informațiile despre sănătatea sa sunt stocate electronic, iar formularele de consimțământ sunt semnate în mod eficient și sigur.
Digitalizarea în serviciile de sănătate
Potrivit raportului „Future Health Index 2020”, digitalizarea dosarelor și a datelor medicale ușurează viața nu numai a pacienților, ci și a medicilor. Cercetările efectuate de compania Philips arată că unul din trei profesioniști din domeniul sănătății consideră că abilitatea de a face schimb de date digitale este una dintre cele mai importante inovații. În acelaşi timp, 62% dintre medici consideră că restricțiile din fluxul de date au ca rezultat adesea date medicale incomplete ale pacienţilor, iar 57% consideră că nu au suficiente date medicale ale pacienţilor pentru a le putea utiliza atunci când iau decizii privind procesul de tratament. Prin urmare, este clar că ambele părți – medici și pacienți – vor beneficia de pe urma proceselor de digitalizare.